Ontsteking perikelen. |
||
Wat is het verschil tussen single fire and dual fire? |
||
De uitleg; Single fire of dual fire refereren naar het aantal keren dat de bougie vonkt tijdens elke 4-slag cyclus. Deze terminologie is iets unieks voor Harley-Davidson® motoren. |
||
Met uitzondering van de nieuwe Twin-Cam 88 en de laatste modellen Sportster 1200 motoren, hebben alle carburatie Harley-Davidson® motoren dual fire. Eén enkele bobine met twee high voltage output terminals laten de bougie’s in beide cilinders simultaan vonken. Elke bougie vonkt twee keer tijdens het 4-slag proces. Deze oplossing was ontwikkeld om de kosten te drukken, daarnaast kon men op deze manier een tweede bobine en de bijbehorende elektronische delen achter wegen laten.
Dual fire resulteert echter in een aantal potentiële problemen.
|
||
De meeste nieuwere motoren zijn contactpunt loos. Veel van deze motoren gebruiken bobine’s packs met een enkele spoel die dan twee bougie’s laat vonken. Als één bougie vonkt op de compressie slag dan zal de andere bougie vonken op de uitlaat slag. Dit noemt men de "loze vonk" en deze methode wordt veel gebruikt. Deze
loze vonk, vonkt altijd op de uitlaat slag omdat de motor altijd de zelfde ontsteking interval heeft (i.e. 90° voor een V8) en de cilinders zijn altijd
evenredig zodat de zuigers 360° gedraait staan (i.e. één heeft de compressie slag als de ander bezig is met de uitlaat slag). Deze
loze vonk veroorzaakt een klein beetje energie verlies maar heeft geen nadelige gevolgen voor de uitlaat slag. |
||
De situatie is totaal anders bij een dual fire ontsteking van een Harley-Davidson® V-twin motor met 315° en 405° ontsteking intervals. De grafiek hier
naast laat zien wat er gebeurd. Als de achterste cilinder ontsteekt op de compressie slag, dan zal de voorste cilinder ontsteken op de uitlaat slag – tot zo ver is dit ÓK. Maar als de voorste cilinder ontsteekt op de compressie slag, dan zit de achterste cilinder al in zijn inlaat slag! Onder sommige omstandigheden, zal een explosief mengel zich al in de achterste cilinder bevinden als deze dan zijn
loze vonk heeft met als gevolg een backfire door de carburateur. Snelle nokkenassen en slecht afgestelde carburateurs met een verkeerde sproeier bezetting kunnen bijdragen aan dit probleem.
|
||
Techniek |
||
Terug naar de lijst |
||